Moterims tolimųjų reisų vairuotojos darbas – poilsis

Moterims tolimųjų reisų vairuotojos darbas – poilsis

Virginija Jacinavičiūtė

„Kodėl vyrai nesiklauso, o moterys nesiorientuoja žemėlapiuose“, – taip skamba į 33 kalbas išverstas bestseleris, kuriame analizuojami vyrų ir moterų skirtumai. Dėl pirmosios pavadinimo dalies nesu tikra, tačiau su antrąja nesutikti verčia konkretūs faktai, kad moterys vairavimu nenusileidžia vyrams. Keliautojai pasakys, kad nieko keisto kitose Europos šalyse pamatyti moterį už sunkvežimio vairo. Toks vaizdas Lietuvoje – vis dar retenybė, tačiau šią profesiją besirenkančių moterų vis daugėja. Kad vairuoti sunkvežimį gali tik vyrai, paneigė elektrėnietė Vaida Markevičienė, dirbanti tolimųjų reisų vairuotoja.

Tėčio pėdomis

Prieš mane – smulkutė, šviesių plaukų, jauna moteris. Tikrai nepasakytum, kad ši dailiosios lyties atstovė galėtų vairuoti tokią didelę mašiną. Tačiau pabendravus matyti, kad Vaidai netrūksta drąsos, ryžto, atkaklumo – savybių, kurios kelyje nepamainomos.

„Kodėl tokia profesija?“, – pasiteirauju Vaidos. Moteris papasakoja, kad vairuoti jai visada patiko, tai padeda atsipalaiduoti. Vaida baigė aukštąjį mokslą, turėjo daug darbų, ilgai dirbo nekilnojamojo turto srityje, kitoje darbovietėje rinko tekstus kompiuteriu. Vaida labai myli gyvūnus, todėl ilgai dirbo gyvūnų prekių parduotuvėje, vėliau prekybos centre. Pastarasis darbas visai nepatiko ir tapo tramplinu, kuris privertė griebtis širdžiai mielesnės profesijos. Vaidos tėtis Vladas Žabas beveik visą gyvenimą dirbo vairuotoju. Jis ir pasiūlė dukrai pradėti lankyti sunkvežimio vairavimo kursus. Vaidai ši mintis patiko ir ji sutiko sekti tėčio pėdomis. Vyras Edvardas ir vaikai Erikas bei Leila dėl tokio sprendimo visai nenustebo ir moterį palaikė.

Vaikais rūpinasi tėtis

Vaidos sūnui yra 17, dukrai – 13 metų, ir jais, kol mamos nėra namie, rūpinasi tėtis. Tiems, kurie mano, kad nepilnamečiai vaikai turi augti su mama, Vaida turi atsakymą, kad emigrantai vaikus palieka seneliams auginti, o jos vaikai būna su tėčiu. Dirbdama prekybos centre moteris į darbą išeidavo, kol vaikai dar miegodavo, o kai grįždavo, jie jau miegodavo. Po kelių dienų tokio darbo reikėdavo poilsio, vėliau namų ruošos darbus nudirbti, ir taip diena iš dienos. O vaikams daug laiko skirti nebuvo kada.

Dabar Vaida Europoje krovinius vežioja šešias savaites, o grįžusi namuose pabūna tris savaites, per kurias gali daug nuveikti ir vaikams skirti laiko. Vaikai, pasak Vaidos, supranta, kad norint oriai gyventi reikia kažką paaukoti. O svarbiausia Vaidai, kad šeima palaiko jos pasirinkimą ir džiaugiasi, kad mama dirbą tą darbą, kuris mielas širdžiai.

Kulinariniai šedevrai

Kol kas Vaida turėjo tik du reisus po Europą, visi nuotykiai ir patirtys dar labai naujos. Vaida pripažįsta, kad prieš pirmąją kelionę buvo labai neramu. Laimė, šešias savaites ji turėjo puikią mokytoją – alytiškę Vestą, kuri išmokė vairuoti ne tik su instruktoriumi. Iš pradžių vairuoti jai leisdavo tik greitkeliuose, vėliau ir kaimo keliukuose. Vesta pradedančiai vairuotojai parodė, kad sunkvežimio kabinoje galima ne tik sriubos paketėlį vandeniu užplikyti ar sumuštinį prakąsti. Vaida parodė daugybę nuotraukų su estetiškai serviruotu maistu, kurio ne kiekviename restorane gautum. „Taip gražiai paruošdavo maistą, kad gaila būdavo valgyti“, – šypsosi Vaida.

Moterys kartu vairavo šešias savaites, o vėliau Vaida pradėjo dirbti viena. Nors neturėjo dujinės viryklės, kurią naudoja vairuotojai, tačiau alkana nelikdavo. „Pasikvietė mane kartą pagyvenęs furistas. Pavaišino žirniais su rūkytais šonkauliukais, virtomis bulvėmis“, – šypsosi Vaida. Vairuotoja sako, kad vadinamieji „furistai“ yra labai draugiški žmonės. Nelaimėje nepalieka, padeda, jei tik gali.

Moteriai daugiau privalumų

Per antrąjį reisą Vaidai teko važiuoti į Angliją, o tai sukėlė nemažai streso. Per raciją vairuotoja paskelbė, kad tai pirmasis jos reisas Anglijoje ir nežino kaip vairuoti kairiąja kelio puse. Greitai atsirado vairuotojas, kuris moterį palydėjo iki pat Londono. Taip sekdama paskui paslaugų kolegą, Vaida pirmą kartą be didelių problemų vairavo kairiąja kelio puse. Vaida tvirtina, kad vairuoti Anglijoje gali be streso, nes žmonės labai pakantūs. Jei mato, kad vairas kairėje pusėje, sustoja, pypsindami signalizuoja, kad užleidžia vietą. „Apskritai moterims sunkvežimio vairuotojoms yra lengviau, nes vyrai tuomet elgiasi kaip tikri džentelmenai. Kartą pribėgo Anglijoje vyriškis, mandagiai mašinos veidrodėlius man nuvalė, nes po lietaus buvo aptekėję“, – patirtimi dalinasi Vaida.

Supranta žemėlapius

Klaipėdos įmonė „Agrologistika“, kurioje dirba Vaida, moterų nediskriminuoja. Čia dirba aštuonios moterys, dalis jų – poroje su savo vyrais. Tikrai ne kiekviena moteris sugebėtų tokį darbą dirbti, todėl Vaida dėkinga darbdaviams už pasitikėjimą. Tačiau Vaida nėra ta tipinė moteris, apie kurią rašoma bestseleryje „Kodėl vyrai nesiklauso, o moterys nesiorientuoja žemėlapiuose“. Kai navigacija pasiklysta, į pagalbą ateina seni geri žemėlapiai, kuriuos Vaida skaito be vargo. Dirbti šio darbo negalėtų ir tokios moterys, kurioms svarbu ryte gražiai atrodyti. Dirbant tolimųjų reisų vairuotoja tokiems dalykams laiko nėra. Penkiolika valandų per parą praeina kelyje, sustojus reikia pasigaminti valgio, kartais drabužius išsiskalbti. Kelyje skalbimo mašina – kibiras, o džiovyklė – visas sunkvežimis.

Jokio streso

Nors kelyje pilna pavojų, yra tekę matyti daugybę avarijų sumaitotų ar net sudegusių sunkvežimių, tačiau Vaida ir toliau entuziastingai nusiteikusi dirbti tolimųjų reisų vairuotojos darbą ir pataria visoms norinčioms vairuoti moterims nedvejoti.

Gal todėl, kad šį darbą Vaida pradėjo dirbti neseniai, o gal todėl, kad iš tiesų atrado savo svajonių profesiją, vairuotoja sako, kad vairavimas jai yra poilsis. O ir iššūkiai, su kuriais tenka susidurti, jai nekelia streso. Priešingai, sako Vaida, įdomu sužinoti kažką naujo, susitvarkyti su stresinėmis situacijomis. „Būna reikia pristumti sunkvežimį prie rampos, o aš matau, kad laikas baigiasi, būtina daryti pertraukėlę. Nesinervinu aš ir nesiblaškau, pastoviu 45 minutes ir vėliau be streso pristumiu, nerizikuodama pažeisti laiko“, – darbo be streso pavyzdžiu dalinasi Vaida.

Vaida dėkinga Jovitui Stankevičiui, kuris išmokė ją vairuoti sunkvežimį. Instruktorių mokinė labai giria už jo kantrybę, malonų bendravimą, palaikymą ir pasitikėjimą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Aktualijos

Aktualijos

Aplinkos apsauga

Archyvas

Darbo partija

Elektrėnai

Elektrėnų kraštas gyvuose prisiminimuose

Elektrėnų krašto šviesuoliai

Europietiška savivaldybė

Keliai aukštumų link

Keliai link aukštumų