Vandalai tebeniokoja kelius

Vandalai tebeniokoja kelius

Paprastai manoma, kad kelininkų darbas – tiesti ir tvarkyti kelius, juos tinkamai prižiūrėti. Taip, tai pagrindiniai kelius prižiūrinčių įmonių uždaviniai. Tačiau ne tik tai. Nutiesti kelią – tik dalis darbo. Labai svarbu – užtikrinti saugų eismą kelyje. Tam ir yra skirti vadinamieji infrastruktūriniai kelio objektai, tokie kaip kelio ženklai, apšvietimas, atitvarai ir pan. Šiuolaikinis kelias taip pat neįsivaizduojamas be brangiai kainuojančių ryšių, apšvietimo tinklų, melioracijos, vandens nuotakų nuleidimo sistemų, tvoros, saugančios eismo dalyvius nuo susidūrimo su žvėrimis ir t.t.

Jurgis MONTGIRDAS

Vien VĮ „Automagistralė“ prižiūrimuose keliuose kasmet šiems paprasto vairuotojo akims retsykiais nematomiems, bet labai reikalingiems darbams išleidžiama dešimtys milijonų litų mokesčių mokėtojų pinigų, tam skiriamos didžiulės lėšos iš ES fondų.

Tad kelininkams ypač pikta, kai niokojamas jų triūsas bei mokesčių mokėtojų pinigai, vagiama viskas, ką tik galima nugvelbti.

Užkliuvo kanalizacijos grotelės ir dangčiai

Visai neseniai, liepos 22 dienos „ Elektrėnų kronikoje“ rašėme, jog per vieną vasaros naktį netoli Vievio buvo nugvelbtos 35 metalinės atramos, laikančios tinklo tvorą. Tuomet vagišiai padarė nuostolių už pustrečio tūkstančio litų. Štai tiek valstybei, tai yra – visiems mums, atsieina vienos nakties kelių vandalų siautėjimas.

Deja, tai ne pavienis atvejis. Ir štai vėl nauja nemaloni žinia. Praėjusią savaitę, spalio 12 d. naktį, kelyje Vilnius–Kaunas–Klaipėda, prie pat Vievio, kairėje pusėje, prie skiriamos juostos, pavogti ketaus lietaus kanalizacijos dangčiai. Iš viso 14 dangčių. Tik tiesioginė materialinė žala įmonei – bemaž 4 tūkst. litų.

Tačiau ne tik nuostolius tenka skaičiuoti. Pasak VĮ „Automagistralė“ direktoriaus  pavaduotojas Mindaugo Rinkevičiaus, keliuose nėra nereikalingų elementų. Visi be išimties jie tarnauja saugiam eismui. Ar tai paprasčiausias kelio ženklas, ar atitvarai, ar tie patys ketaus dangčiai. Stačiakampių lietaus kanalizacijos grotelių dydis – 43 cm prie 84 cm, o apvalaus dangčio skersmuo – 63 cm. Netikėtai automobiliui įvažiavus į tokią žiojinčią angą, nebūtinai net dideliu greičiu, pasekmės gali būti labai skaudžios – automobiliui gali nuplėšti ratą, jis gali apvirsti, tapti nevaldomu. Žodžiu, vairuotojo, keleivių saugumui iškyla realus pavojus.

Kalti ir pirkėjai

Be paklausos nebūna pasiūlos. Suprantama, savo grobį naktiniai šalikelių trofėjų medžiotojai parduos. Prekė, greičiausiai, bus realizuota metalų supirktuvėse. Už tuos keliasdešimt grotelių ir dangčių niekas ilgapirščiams 4 tūkstančių nepaklos. Pasiūlys daugiausiai šimtinę-kitą. Ir štai dėl tų nelemtų poros šimtinių mes visi patiriame didžiulius  nuostolius. Juk galiausiai atstatymo išlaidos padengiamos iš biudžeto lėšų, vadinasi, iš mūsų visų.

„Norėtųsi paraginti žmones būti atsargiems ir nepirkti vogtų daiktų, juo labiau, kad toks pirkinys gali atnešti nelaimę kitam,“ – sako direktoriaus pavaduotojas kelių priežiūrai Mindaugas Rinkevičius. Žmogus, įsigijęs vogtą daiktą, gali sulaukti nemenkų nemalonumų „per valdiškus namus“ netgi po kelerių metų. Deja, kol kas toji rizika tik popierinė, formali. Mat supirkėjams nešami jau supjaustyti metalo dirbiniai. Gi šie, besaikio godumo vedami, apsimeta, kad nemato to. Nepirktų supirktuvėse žinomai pavogtų daiktų – niekas į juos ir nesikėsintų.

Nuostoliai

Negailestingai niokojama ne tik tvora ar vagiamas nesunkiai prieinamas metalas. VĮ „Automagistralė“ darbuotojams dažnai tenka tvarkyti autobusų stotelėse, automobilių stovėjimo aikštelėse esančius stalus, suolus, šiukšlių dėžes, laužomi stacionarūs greičio matuokliai, taikiniu paverčiami kelio ženklai – į juos šaudoma, kol paverčiami rėčiais. Vos prieš mėnesį vagišiai kelyje Vilnius-Panevėžys pavogė visą pavėsinę, skirtą vairuotojų poilsiui.

Ar egzistuoja efektyvūs kovos būdai su pakelių vandalais? Bendras magistralinių kelių  Vilnius-Kaunas-Klaipėda ir Vilnius-Panevėžys ilgis – 480 km. Juose – dar dešimtys viadukų, tiltų, kitų kelio objektų. Be abejo, neįmanoma efektyviai apsaugoti čia esančio nemenko turto, policininkų užtvaros kiekviename kilometre juk nepastatysi… Tad kol ilgapirščiai turės lengvą galimybę nedorų „verslininkų“ ar kitų pirkėjų dėka realizuoti savo grobį, panašūs incidentai, deja, kartosis.

Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenimis, tik valstybinės reikšmės keliuose per šių metų 6 mėnesius sugadintų kelio elementų vertė siekė beveik 4 mln. litų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Aktualijos

Aktualijos

Aplinkos apsauga

Archyvas

Darbo partija

Elektrėnai

Elektrėnų kraštas gyvuose prisiminimuose

Elektrėnų krašto šviesuoliai

Europietiška savivaldybė

Keliai aukštumų link

Keliai link aukštumų