Virginija Jacinavičiūtė
Lazdėnų kaime prie autostrados bus statomos automobiliams skirtų Suskystintų gamtinių dujų (SkGD) talpyklos su kolonėlėmis. Viešame projekto pristatyme savivaldybės atstovai nedalyvavo, todėl informuojame, ką išgirdome iš statytojo – „SG dujos Holding“ – ir projektuotojų.
Kai savivaldybėje statomas bet koks naujas statinys, pagal įstatymą vyksta viešas projekto pristatymas. Gana įprasta, kad tokiuose pristatymuose dalyvauja vos vienas kitas žmogus, bet retai pasitaiko, kad projektą pristatant dalyvautų tik statytojas ir projektuotojas. Būtent taip nutiko kovo 24 d. pristatant SkGD talpyklos su kolonėlėmis statybas Lazdėnų kaime, Pelėdos g. Čia nedalyvavo nei savivaldybės administracijos, nei seniūnijos atstovai, nei patys gyventojai. Lazdėnų bendruomenės pirmininkė Alicija Butkevičienė prie susitikimo prisijungė pristatymui pasibaigus, bet dar spėjo projektuotojus perspėti dėl galimų problemų įvažiuojant į dujų kolonėlę bei pasiteirauti kitų aktualių klausimų.
Techninius projekto aspektus trumpai pristatė degalinę projektuojančios įmonės UAB „Rusnė“ projektų vadovas Andrius Mačaitis bei architektė Jurgita Mockevičienė. Atstovai kalbėjo, kad projektas parengtas išlaikant visus normatyvus, projektas suderintas su Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD).
Degalinė veiks savitarnos principu, todėl degalinės operatoriams darbo nebus. Bus reikalingas tik vienas žmogus, kuris prižiūrės degalinės aplinką.
Plačiau apie numatomą projektą papasakojo degalinę statančios įmonės „SG dujos Holding“ direktorius gamybai Romas Stonys.
Į naujai suprojektuotą kolonėlę suskystintos dujos cisternomis bus vežamos iš Klaipėdos SGD terminalo. Lazdėnus pasieks skystosios būsenos dujos, kurios bus laikomos antžeminėje, vertikalioje, 60 kub. m. talpykloje.
Suskystintomis gamtinėmis dujomis daugiausiai bus pildomi krovininiai automobiliai. Šios dujos taip pat bus suslegiamos iki 200 barų, tad vilkikai, autobusai bei lengvieji automobiliai galės piltis ir suslėgtas gamtines dujas. „Kiek žinau, Elektrėnų komunalinis ūkis turi pasistatęs suslėgtų gamtinių dujų kompresorinę ir autobusai važinėja suslėgtomis gamtinėmis dujomis. Esant būtinumui Elektrėnų autobusai visada galės atvažiuoti ir per 10 minučių savo talpas užpildyti suslėgtomis gamtinėmis dujomis“, – pasakojo R. Stonys
Direktorius gamybai paaiškino, kad kol kas Lietuvoje yra paruošti trys tokių stočių projektai, bet nė viena dar nėra pastatyta. 3 tokių stotelių visiškai užtenka patenkinti poreikį Lietuvoje. Ar kolonėlė bus pradėta statyti dar šiemet, nėra žinoma.
R. Stonys pakomentavo, kodėl buvo pasirinkta statyti būtent tokio tipo kolonėlė:
„Suskystintų dujų kuras yra gerokai ekologiškesnis nei dyzelinis. Suskystintomis dujomis važiuojančio vilkiko rida gali būti iki 1500 km. Autobuso – iki 500 km. Dėl šios priežasties vis daugiau SkGD kolonėlių atsiranda Europoje, jų yra Lenkijoje, Vokietijoje, Estijoje, Suomijoje. Su laiku Europoje atsiras tiek stočių, kad galėtų aptarnauti sunkųjį transportą.“
Kolonėlė bus statoma ties nusukimu į Lazdėnus (važiuojant Vilniaus kryptimi), todėl bus pasiekiama važiuojant abiejomis autostrados kryptimis.
Direktoriaus gamybai tvirtinimu, Lazdėnuose suprojektuota kolonėlė yra visiškai saugi, nes į aplinką patekusios suskystintos gamtinės dujos išgaruoja, nesukeldamos sprogimo pavojaus.
Saugumo klausimas buvo svarbus susitikimo pabaigoje prisijungusiai Lazdėnų bendruomenės pirmininkei A. Butkevičienei. Nors R. Stonys pristatyme jau nedalyvavo, projektuotojai dar kartą patikino, kad suprojektuota kolonėlė yra saugi. Pirmininkė perspėjo projektuotojus, kad kelias į Lazdėnus ties būsima kolonėle yra problemiškas. Žiemą ties kalneliu ne kartą buvo užstrigę vilkikai, kurie užkirsdavo kelią visiems kaimo gyventojams. Užblokavus pravažiavimą gyventojai priversti į darbus važiuoti tolimais aplinkkeliais. Projektuotojai sakė, kad šio kelio asfaltuoti nežadama, bet su LAKD projektas suderintas.
Pirmininkei tai teikia vilties, kad kelias į Lazdėnus bus geriau prižiūrimas ir gyventojams neiškils daugiau nepatogumų.