Virginija Jacinavičiūtė
Nors garažai įkurti Elektrėnų užmiestyje, bet pro juos elektrėniškiai vaikšto į kolektyvinius sodus ir kiekvieną pavasarį piktinasi netvarka garažų bendrijose. Atliekų kalnai, šiukšlini ir aukšta žole sužėlę patvoriai, tepalų žymės – tokia garažų vizitinė kortelė. Sodininkai pirštu duria į garažų savininkus ir pirmininkus, o pastarieji teigia, kad ir sodininkų šiukšlės dažnai papildo šiukšlių kauburius.
Problemos
Prieš kelerius metus rašėme, kad garažų bendrijose laikomos sklidinos tepalų taros. Apie problemą pranešė sodininkai, o po publikacijos buvo rastas sprendimas ekologinei problemai išspręsti. Šį kartą tie patys aktyvūs sodininkai kreipėsi jau dėl kitų problemų garažų bendrijose. Garažų teritorijoje yra tokių vietų, kurios tapo mažaisiais sąvartynais. Vienas toks prie pat sodų ir „Statybininkų“ garažų bendrijos krašto esantis sąvartynas prieš kurį laiką buvo padegtas. Sodininkai

pasakoja, kad juodų kamuolių debesys kilo aukštai, nes degė padangos. Apie gaisrą byloja juodas it anglis medis ir iki šiol neišvalytas gaisro židinys su apdegusiomis šiukšlėmis. Sodininkai džiaugiasi, kad gaisras neišplito į šalia esančius namelius, tačiau nerimauja, kad ši nelaimė galėjo užteršti per metrą nuo gaisro vietos tekantį šaltinėlį, kuriame dar mėtosi ir įvairios atliekos, tepaluotos taros.
Gelbsti kameros
Prieš porą savaičių naujai pirmininko pareigas pradėjęs eiti Eimutis Ščirbinskas sako abejojantis, ar ši šiukšlių krūva – tik garažų savininkų kaltė. Esą tam tikros atliekos, pavyzdžiui lovos, leidžia manyti, kad ir sodininkai prie tos netvarkos prisideda. E. Ščirbinskas ką tik pradėjo eiti pirmininko pareigas, dar net nespėjo šių pareigų oficialiai perimti, tačiau yra tvirtai pasiryžęs įsisenėjusias problemas spręsti. Pirmiausiai sakė bandysiantis imtis šiukšlių, vėliau duobėtų kelių problemos.
Ne visi iš 600 bendrijos narių yra sukalbami ir atsižvelgia į pastabas dėl tvarkos, ne visi sąžiningai ir laiku sumoka 30 Eur metinį mokestį. Iš kaupiamųjų lėšų – 10 Eur – reikia padengti skolas už elektrą, o būtiniems darbams pinigų nedaug ir lieka.
E. Ščirbinsko teigimu, geriausia prevencinė priemonė yra kameros, kurios buvo įrengtos vadovaujant ankstesniam pirmininkui Linui Sabaliauskui. Jos užfiksuoja netinkamai atliekas tvarkančius asmenis ir atbaido kitus nuo pavojingų atliekų palikimo prie bendrų konteinerių. Kad kameros yra veiksminga priemonė nuo pažeidimų, pritaria ir l.e.p. Aplinkos apsaugos agentūros vedėjas Egidijus Kirkliauskas. Jo teigimu, kameros bendrijoje padėjo nustatyti penkis pažeidėjus, kurie netinkamai elgėsi su atliekomis ir gavo baudas.
„Šaltupio“ bėdos
„Draugystės“ garažų bendrijos pašonėje taip pat pūpso sąvartynas su įvairiausiomis šiukšlėmis – nuo bakelių su tepalais iki tarų su šlapimu. Ši situacija gerai žinoma „Šaltupio“ garažų bendrijos pirmininkui Stasiui Bikauskui, nes tas sąvartynas yra tarp „Draugystės“ ir „Šaltupio“ bendrijų, kurios nėra atskirtos tvora. Atskyrus bendrijas tvora, „Draugystės“ bendrijos nariams būtų užkirstas privažiavimas į garažus, todėl šios bendrijos narių automobilių srautas plūsta per „Šaltupio“ garažus. Bendrijos nariai vieni kitus kaltina padarius sąvartyną, tačiau, kaip sakoma patarlėje: nepagautas – ne vagis, todėl išsiaiškinti kaltininkus beveik neįmanoma. S. Bikauskas sako, kad ankstesnis Aplinkos apsaugos agentūros vedėjas Viktoras Mindžiulis buvo žadėjęs įrengti kameras ir pastatyti biotualetus, tačiau per kelerius metus tokių patogumų bendrijose dar neatsirado. Apie biotualetus naujasis vedėjas E. Kirkliauskas nekomentavo, tačiau sakė, kad

ketvirtadienį (05-10) vyks susitikimas su visais garažų bendrijų pirmininkais ir bus svarstoma galimybė įrengti kameras bendrijose. Tačiau kameros bus įrenginėjamos ir eksploatuojamos iš nario mokesčių. Idealiausia, kad saugomos būtų visų garažų prieigos, tačiau greičiausiai kameros taupymo sumetimais bus įrenginėjamos tik opiausiose vietose. Vieną tualetą seniūnija savo lėšomis yra įrengusi garažų bendrijoje ir jis skirtas asocialiai gyvenantiems asmenims. Šio tualeto nuoma ir priežiūra seniūnijai kainuoja 60,5 Eur/mėn. valant du kartus, nes biotualetus seniūnija nuomoja didesniais kiekiais (taip pat švenčių metu), o garažų bendrijoms tai kainuotų brangiau. Seniūno A. Šalkausko manymu, tualetų klausimas garažų bendrijose yra aktualus. Iš visų garažuose veikiančių autoservisų, tik vienas yra įsirengęs tualetą, tad kyla paprastas klausimas, kur gamtinius reikalus atlieka autoservisų darbuotojai.
Kas visų – tas niekieno
Kiekvienais metais po žiemos naujai iškyla senos garažų bendrijų problemos. Tačiau, kaip sako pirmininkas S. Bikauskas, prie kiekvieno konteinerio budėtojo nepastatysi ir pirštu netvarkingiems savininkams nepagrūmosi. Tačiau sprendimų tvarkai pagerinti galima rasti, tik tai priklauso nuo pirmininkų pastangų. „Šaltupio“ bendrijos aplinka iš pažiūros atrodo tvarkingiausia. Pirmininkas S. Bikauskas paaiškino, kad iš sukauptų lėšų bendrija samdo prižiūrėtoją, kuris dirba ketvirčiu etato. Du kartus per dieną prižiūrėtojas praeina garažų teritoriją ir stebi, ar savininkai tinkamai elgiasi su atliekomis. Ir su skolininkais aktyvūs pirmininkai gali susitvarkyti. Kai 2013 metais S. Bikauskas tapo bendrijos pirmininku, nariai buvo skolingi 16 000 litų. Šiandien tų skolininkų vos keli, todėl ir darbus galima planuoti sklandžiau. Neseniai S. Bikauskas surinko kelis šimtus parašų ant prašymo sutvarkyti keliuką, vedantį į garažus, ir nunešė šį prašymą seniūnijai. A. Šalkauskas suprasdamas, kad kelio būklė tikrai prasta, sakė labai norintis atsiliepti į garažų bendrijos narių prašymą, tačiau nuogąstavo, kad kelių tvarkymui turi ribotas lėšas. Seniūno teigimu, prioritetas bus teikiamas miesto keliams, taip pat keliams į Geibonis, Abromiškes, Žebertonis, ir, jei šiuos kelius sutvarkius liks lėšų, jos nuguls į keliuką link garažų.
Problemų garažų bendrijose nestinga, tačiau kruopščiai dirbant tas problemas išspręsti galima. Tiek „Statybininkų“, tiek „Draugystės“ garažų bendrijoms vadovauti pradėjo nauji pirmininkai. Kaip sakoma, nauja šluota, naujai šluoja, tad gal nauji žmonės ir bendras institucijų darbas padės išgyvendinti senas problemas. Tačiau labiausiai sprendžiant garažų bendrijų problemas padėtų patys garažų savininkai, suprasdami, kad tvarka – visų narių reikalas.