Atsargiai, vandalai!

Spausdinti
Narių vertinimas:  / 0
BlogiausiasGeriausias 
Parašyta Penktadienis, 22 liepos 2011 Atnaujinta: Trečiadienis, 05 rugsėjo 2012

Atvaizd021Paprastai manoma, kad kelininkų darbas – tai tiesti ir tvarkyti kelius, juos prižiūrėti. Taip, tai pagrindiniai kelius prižiūrinčių įmonių uždaviniai. Tačiau ne tik tai. Nutiesti kelią – tik dalis darbo. Labai svarbu – užtikrinti saugų eismą kelyje. Tam ir yra skirti vadinamieji infrastruktūriniai  kelio objektai, tokie kaip kelio ženklai, apšvietimas, atitvarai ir pan. Tam skirtos ir tinklo tvoros, skiriančios kelius nuo miškų, kad laukiniai gyvūnai negalėtų staiga išbėgti į kelią, tokiu būdu sukeldami eismo įvykio pavojų.

Jurgis MONTGIRDAS

Vairuotojai, važiuojantys keliu Vilnius-Kaunas, kartais pamato  išgriuvusią ar kabančią tvorą, skiriančią mišką nuo magistralės. Dešimtys, netgi šimtai metrų brangiai kainuojančio aptvaro – jau be metalinių atramų. Iškart tampa aišku – pasidarbavo vagišiai.

„Monkės biznis“

Antai ir prieš tris savaites, po birželio 30 d. nakties, netoli Vievio buvo nugvelbtos 35 metalinės atramos, laikančios tinklo tvorą. Nuostolį paskaičiuoti nesunku. Vieno stulpelio kaina – 65 litai.

Nesudėtingas daugybos veiksmas, ir gauname rezultatą – nei daug, nei mažai – 2275 litų. Stulpeliai įkasti kas 4 metrai, kiekvieno jų ilgis po 3 metrus.

Štai tiek valstybei, tai yra, visiems mums, atsieina vienos nakties kelių vandalų siautėjimas. Ir tai ne pavienis atvejis. Mat labai jau vilioja ilgapirščius šis palyginti lengvas grobis.

Remontuojant tą aptvarą, žmonės atitraukiami nuo kitų tiesioginių kelio priežiūros darbų.

Be paklausos nebūna pasiūlos. Suprantama, savo grobį naktiniai stulpelių medžiotojai parduos, įsitikinęs VĮ „Automagistralė“ direktoriaus  pavaduotojas Mindaugas Rinkevičius. Pirkėjas, tikriausiai, bus kažkoks ūkininkas ar besistatantis namą žmogus, kuriam reikia pažymėti savo valdas ar šiaip ką.

Už tuos 35 stulpelių, kad ir cinkuotų, niekas ilgapirščiams 2 tūkstančių nepaklos. Pasiūlys gal šimtinę-kitą. Kaip sakoma, „Monkės biznis“.

Ir štai dėl tų nelemtų poros šimtinių patiriame didžiulius  nuostolius mes visi. Juk galiausiai atstatymo išlaidos padengiamos iš biudžeto lėšų, vadinasi, iš mūsų visų.

Rizika perkant vogtą daiktą

„Norėtusi paraginti žmones būti atsargiems ir nepirkti vogtų daiktų, juo labiau, kad toks pirkinys gali atnešti nelaimę kitam,“ – sako M.Rinkevičius, – „Antai užpernai vagišių pamėgtoje vietoje prie Vievio pro susidariusį laisvą praėjimą aklinoje tvoroje į magistralę išbėgo didžiulis šernas, ir tiesiai po „Audi“ ratais. Laimei, niekas nenukentėjo, nors automobilis gerokai aplamdytas.“

Kita vertus, šiuolaikiškos „tinklo tvoros atramos“, kaip oficialiai vadinami šie stulpeliai, jau gaminami su išpjautais specialiais vielos laikikliais. Tokių parduotuvėje nenusipirksi, ir pagal tuos specifinius laikiklius lengva pažinti, kam priklauso toks stulpelis.

Žmogus, įsigijęs vogtą daiktą, gali sulaukti nemenkų nemalonumų „per valdiškus namus“ netgi po kelerių metų.

Atlygis vandalams

Ar egzistuoja efektyvūs kovos būdai su šiais vandalais? Bendras apsauginės tvoros ilgis VĮ „Automagistralė“ priklausančiuose keliuose – 226 km. Realiai neįmanoma jos apsaugoti, policininkų užtvaros kiekviename kilometre juk nepastatysi...

Vis dėlto vieni vandalai jau sulaukė pelnyto atlygio ir netgi buvo nuteisti.

M. Rinkevičius pasakoja, kaip magistraliniame kelyje A2 Vilnius-Panevėžys, ties Maišiagala, buvo vagiami stulpeliai, lygiai taip pat, kaip dabar prie Vievio. Kelininkai kreipėsi į policiją prašydami pagalbos.

Dėl policijos  operatyvinių veiksmų vandalai buvo sulaikyti. Teisme jiems pateiktas kaltinimas pagrobus 106 tinklo tvoros atramas ir priteista kompensuoti padarytą žalą.