Jaunuoliai pradėjo aktyvią kampaniją prieš patyčias, nepakantą ir smurtą. Dvi mokyklos įsitraukė į respublikinį projektą „Piliečio žadintuvas“. Iniciatyvos metu jaunimas pats bando spręsti iškylančias problemas, vykdydami visuomenei naudingus darbus. Tai pirmas tokio pobūdžio projektas Lietuvoje, bendram tikslui jungiantis daugiau nei 2000 moksleivių. Jiems talkina iniciatyviausi šalies mokytojai.
Projekte dalyvauja Trakų Vytauto Didžiojo ir Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos. Jų veikla jau įsibėgėjo ir parodė, kad susibūrimas draugėn ir bendro tikslo siekimas gali pakeisti aplinką, kurioje gyvename.
Unikalūs metodai
Kiekvienoje mokykloje, susibūrę į komandas, moksleiviai susitinka du kartus per savaitę. Vieną iš užsiėmimų veda jaunimo lyderis. Bendraamžių švietimas – unikalus neformalaus ugdymo metodas, kurio metu jaunuoliai diskutuoja patyčių, smurto, diskriminacijos, integracijos temomis. Taip pat organizuoja įvairias simuliacijas, bandydami išsiaiškinti, kaip „veikia“ visuomenė.
Antrojo užsiėmimo metu moksleiviai vaidina forumo teatrą, kurį koordinuoja pedagogas. Šiame teatre nėra pasyvių žiūrovų, visi dalyvaujantys gali vaidinti ir pakeisti modeliuojamą situaciją gera linkme. Situacijos nuolat keičiasi: tėvų ir vaikų nesutarimai, patyčios mokykloje, narkotikai ir t.t. Patys moksleiviai gali įsijausti į skriaudėjų ir skriaudžiamųjų kailį, o paskui papasakoti, kaip jautėsi, ką darytų, jei situacija būtų reali.
Švietėjai priėmė iššūkį
„Mokyti savo bendraamžius – neįmanoma“, – turbūt tokia pirmoji mintis galėjo šauti ne vienam jaunimo lyderiui. Tačiau po surengtų vienos dienos, o vėliau ir trijų dienų išvažiuojamųjų mokymų, visi kaip susitarę kartojo: „Mes galim!“. Nors Elektrėnų „Versmės“ gimnazija prie projekto prisijungė kiek vėliau, bendraamžių švietėjos Brigita Pruskaitė ir Viktorija Kirdeikaitė teigė, jog jau spėjo įgyti neįkainojamos patirties. „Nors aš per užsiėmimus moksleivius mokau įvairių dalykų, jie į mane nežiūri kaip į dėstytoją. Greičiau – kaip į draugą“, – pasakojo V. Kirdeikaitė. Jai pritarė ir B. Pruskaitė: „Dėl to jaučiu didelę atsakomybę. Per užsiėmimus jau esame diskutavę skurdo, tolerancijos temomis.“
Mokytojai pasiryžę padėti
Entuziazmo ir geranoriškumo kupini projekte dalyvauja ir pedagogai. Savanorišku bei užsidegusiu darbu pastarieji ne tik ugdo moksleivius, bet ir plečia neformalaus ugdymo kompetencijas. Elektrėnų „Versmės“ gimnazijos mokytoja Jūratė Levickienė sakė, jog projektas ugdo moksleivius. „Čia visiškai kitokios pamokos. Moksleiviai patys mąsto, bando identifikuoti jiems svarbias problemas, o paskui ieškoti būdų, kaip jas spręsti.“
Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Rita Sadovskienė sakė mananti, jog projektas paskatins jaunimą aktyviau įsitraukti į visuomeninę veiklą. „Vaikai tampa vis aktyvesni, ieško, patys bando spręsti problemas.“
„Piliečio žadintuvas“ šūkiu „Pozityvas. Aktyvus jaunimas nesnaudžia“ nuo rugsėjo mėnesio subūrė per 150 mokyklų iš visos Lietuvos. Jie pasiryžę iki mokslo metų pabaigos vykdyti aktyvią pilietinę ir visuomeninę veiklą.